Vinurile anului 2023. Trenduri internaționale

Vinurile anului 2023

Vinurile anului 2023. Trenduri internaționale

Dacă într-un articol anterior vă povesteam despre trendurile globale în materie de băuturi, în 2023, bazate pe rapoarte și statistici, iată și ce se previzionează în materie de vin atât în ceea ce privește îndreptarea sau creșterea preferințelor consumatorilor pentru anumite vinuri, cât și la nivel de experiențe – degustări, evenimente ș.a., precum și pe partea de producere.

Mai multe surse de specialitate împărtășesc puncte de vedere comune despre ce vinuri vor fi în atenție în acest an, care ar putea fi de folos atât producătorilor și comercianților, pentru creșterea vânzărilor, cât și evident, consumatorilor interesați.

  • , ,

    Taurasi DOCG 0.75L

    159,46lei
  • , ,

    Empatia – Fiano di Avellino DOCG 0.75L

    108,29lei
  • , ,

    Château de Ciffre Terroirs d’Altitude 0.75L

    79,73lei
  • , ,

    Aletheia – Greco di Tufo DOCG 0.75L

    108,29lei

Spumante, everyday, all the way și nu doar la ocazii speciale

O serie de publicații menționează că spumantele devin băuturi de zi cu zi – unul din trendurile majore ale anului 2023.

Spumantele de calitate continuă să crească în categoria lor, să fie cât mai vizibile, îndemnând cumva astfel consumatorii să le vadă ca pe băuturi care se pot bea oricând, nu doar pentru ocazii speciale, scrie explore.liquorandwineoutlets.

Nici nu e de mirare – slab alcoolizate, prietenoase, cu farmecul efervescenței, fructate și/sau cu gusturile specifice de patiserie, coajă de pâine etc. ar fi și greu să nu fie iubite.

În plus, paleta prețurilor este diversificată, găsim calitate bună la prețuri accesibile. Observatori ai industriei sunt chiar de părere că preferința pentru spumante va reduce vânzările de bere în USA, mai menționează sursa citată. Așa să fie?

Cava și Prosecco se bucură în continuare de popularitate, dar și Franciacorta începe să fie mai mult în atenție, noteză sommelierschoiceawards.com. În anumite țări precum UK, Lambrusco are un come back în restaurantele și barurile la modă, fiind apreciat de consumatorii tineri. Să fie și timpul pentru red fizz?

Cava și Prosecco dagmar.ro

Și thegrapegrind.com notează: “Mai multă șampanie într-o oarecare marți! Să nu așteptăm lucrurile bune și să sărbătorim azi!” . Sursa menționează creșterea categoriei de spumante premium (și în afara șampaniei): și face referire la “bubbles as everyday drinking”.

Însă cum un alt trend este acela de a cumpăra cât mai mult local, acordați atenție și spumantelor românești. Merită!

  • Bostavan Daos Alb Brut 0.75L

    18,45lei
  • Iconic Rhein Extra Brut Imperial 0.75L

    63,47lei
  • Recas Muse Stars 0.75L

    65,75lei
  • ,

    Purcari Cuvee Alb Brut 3L + Set Pahare

    339,15lei

Roșii proaspete, mai ușoare

“Chillable”/“Crushable” scrie tot thegrapegrind.com, referindu-se la vinurile roșii în trend. După ce ani de zile, roșiile corpolente, puternice, baricate, cu alcoolul sus au fost pe piedestal și încă se mai mențin, în ultimii ani, observăm că din ce în ce mai mulți cunoscători și pasionați de vin și nu numai încep să prefere roșile mai domoale, mai puțin alcoolizate, mai puțin baricate, spre deloc, proaspete, juicy.

Este cazul unor vinuri din soiuri precum Gamay, Corvina, Pinot Noir de exemplu, în timp ce și alte soiuri pot fi vinificate mai prietenos, să zicem. Și în România și în Republica Moldova am început să vedem vinuri mai ușoare și prietenoase din soiuri locale, din Fetească Neagră chiar și din Rară Neagră, de exemplu.

  • , ,

    Regno Recas Pinot Noir 0.75L

    35,70lei
  • , , ,

    Hyperion Feteasca Neagra 0.75L

    126,14lei
  • , , ,

    Selene Feteasca Neagra 0.75L

    77,35lei
  • , ,

    Nocturne Rara Neagra 0.75L

    51,05lei

Preferința pentru nou: vinuri din țări mai puțin populare pentru vinurile lor

Tot în articolul despre băuturi în trend vorbeam despre vinuri din țări mai puțin remarcate prin vinurile lor. Oamenii devin mai deschiși, mai receptivi la nou, sunt curioși să încerce vinuri și din alte regiuni în afară de Franța, Italia, Spania și alte mari țări producătoare. Se numără printre acestea țări Suedia, Grecia, Georgia, Turcia, Armenia, Israel, Liban.

Și… mai mult Malbec din Argentina și mai multe vinuri din Lumea Nouă, în general, amintește thegrapegrind.com. Argentina a crescut în calitate în ultimii 20 de ani, scrie și sommelierschoiceawards.com, cu noi regiuni cultivate cu viță-de-vie și noi stiluri de vinficație. Malbecul predomină încă aici, dar winemakerii se ocupă și de alte soiuri și cupaje, astfel că acum Argentina oferă vinuri de calitate, iar consumatorii sunt deschiși la acestea. În completare, Uruguay pare să fie noua Agentina. Aici regele este Tannat, dar pus în valoare astfel încât dezvăluie să dezvăluie caracteristici distinctive.

vinuri din țări mai puțin populare pentru vinurile lor

Revenind la Europa, tot sommelierschoiceawards.com amintește și creșterea categoriei de vinuri sherry pe măsură ce producătorii din Jerez și Sanlúcar de Barrameda deși constanți în tradiție, dar în continuă evoluție în calitate și diversitate, vin cu produse noi chiar dacă bazate pe practici vechi.

Știm de stilurile Fino Viejo și Manzanilla Pasada, pentru care va fi în continuare cerere, dar odată cu noi reglementări introduse în 2022, dacă vinurile ating în mod natural nivelul minimum de alcool prevăzut pentru sherry, fortificarea nu va mai fi obligatorie. Un vin nou cu nivelul de alcool atins prin fermentare naturală este de așteptat să fie în atenție.

  • ,

    Catena Zapata Malbec Argentino 0.75L

    430,00lei
  • , ,

    Mas Des Montagnes Terroirs d’Altitude 0.75L

    67,83lei
  • ,

    L’Orangeraie Merlot 0.75L

    39,00lei
  • ,

    El Enemigo Malbec 0.75L

    99,96lei

Rose-urile

Rose-urile, inclusiv spumantele rose, se mențin încă pe val, chiar dacă au trecut de momentul de strălucire maximă, să zicem. Încântătoarele rose-uri franțuzești sunt încă în atenție.

Dar observăm și în România, de exemplu, producători care obțin rose-uri liniștite de calitate bună și inclusiv rose-uri efervescente din soiuri aromate, vinificate în sec –  un trend în ultimul timp.

  • Freixenet Italian Rose 0.75L

    45,55lei
  • , ,

    Maison Lorgeril Ô de Rosé 0.75L

    65,45lei
  • Alfred Gratien Rose 0.75L

    214,20lei
  • ,

    Sapiens Rose 0.75L

    58,31lei

Cocktailurile și băuturile ready to go

Nu în ultimul rând, cocktailurile cu vin cresc în popularitate. O dată, se pare pentru că sunt mai puțin alcoolizate, deci mai ușoare (am văzut și într-un articol precedent că unul dintre trenduri este creșterea preferințelor pentru băuturi low and no). Sommelierschoiceawards.com menționează sporirea focusului consumatorilor pe “health & wellness”, astfel că există și tendința de a prefera și cocktailurile cu conținut scăzut de alcool.

Aș spune că aceasta se mai datorează și faptului că sunt refreshing și vin cu o diveristate de arome și culori, în plus, sunt potrivite cam pentru orice moment al zilei, mai ales dacă vorbim de cocktailurile cu spumante – vedeți Hugo, Aperol ș.a.

Aperol Spritz Cocktail

Apoi, nu depinde decât de imaginația barmanilor de a propune noi creații – nu știi niciodată când se poate seta un nou trend, nu?

Așa că poate puneți la treabă împreună un mixologist și un somelier, îndeamnă sursa citată mai sus, proprietarii de baruri și restaurantele.

De asemenea, este vizibilă și creșterea categoriei de băuturi ready to drink în supemarketuri – atât în ceea ce privește cocktailurile, cât și spumantele și vinurile liniștite la doză și/sau îmbuteliate în sticle miniaturi.

  • Freixenet Prosecco DOC 0.75L

    63,78lei 51,02lei
  • Aperol 0.7L

    76,67lei 58,98lei
  • Mionetto Il Hugo 0.75L

    37,84lei
  • Mionetto Prosecco DOC Treviso Orange 0.75L

    51,88lei

Experiențe cu vin: muzică, artă, concerte

În materie de evenimente, vor lua amploare experiențele ce combină vinul cu muzica și arta, înclusiv în restaurante și baruri.

Expoziții de artă și show-urile completate de vinuri dintr-o anumită regiune, cramă sau soi; experiențele de tip pop-up care aduc laolaltă arta și/sau muzica cu degustările de vin; reprezentațiile și concertele live în parteneriate cu un brand – toate acestea au mare potențial de a atrage consumatorii și de a furniza experiențe de neuitat, în care, iată, vinul iese în evidență (Sommelierschoiceawards.com).

Experiențe cu vin

Cine cu winemakeri

Poate că generația Z și millenialli nu așteaptă cinele formale și scumpe cu degustări susținute de winemakeri, însă restaurantele ar putea să transforme aceste evenimente oarecum de etichetă în seri mai fun, pentru mai multe categorii de clienți, astfel încât să devină experiențe memorabile care să aibă și o componentă educativă și să crească vânzările.

  • , ,

    Mademoiselle De Pennautier Terroirs D’Altitude 0.75L

    59,00lei
  • ,

    L’Orangeraie Sauvignon Blanc 0.75L

    39,00lei
  • , ,

    Irpina Aglianico DOC 0.75L

    79,73lei
  • , ,

    Mas Des Montagnes Classique 0.75L

    67,83lei

Agricultura sustenabilă, organică

În ceea ce privește producerea vinului, fără să intrăm în dezbateri legate de termeni precum holistică, organică, biodinamică, tot mai mult vedem că trendul se îndreaptă către agricultura sustenabilă, cu minimă intervenție, Se observă o creștere mare pentru vinurile făcute cu atenție la mediu și este previzibilă creșterea categoriei de vinuri certificate ca organice/bio/eco.

Totodată se așteaptă la mai multă transparență din partea producătorilor. Wine Spectator notează că viitoare reglementări ar putea prevede ca aceștia să specifice lista ingredientelor și informațiile nutriționale, discuție care împarte în două părerile din industria vinului.

Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


You've just added this product to the cart: