Povestea fascinantului cocktail roz, Cosmopolitan: între Sex and The City și noua eră a cocktailurilor
Cosmopolitan Cocktail # Rețetă și variații.
Apogeul, decăderea și revenirea Cosmopolitan Cocktail
Despre “the famous pink” Cosmopolitan s-a spus că celebrul serial Sex and The City l-a făcut celebru la rândul său, dar și că l-a ruinat. Cum așa?
Nu multe cocktailuri sunt atât de ușor de recunoscut imediat ca vibrantul Cosmo în pahar clasic de Martini. Și nici foarte multe nu sunt atât de sofisticate în aparență, însă relativ simple în esență. Din categoria contemporanelor clasice (clasificare IBA – International Bartenders Association), Cosmopolitan nu pare a se demoda niciodată, chiar dacă a avut la un moment dat o perioadă, să îi spunem, de cădere. Temporară.
Pentru că și astăzi, la peste 40 de ani de la inventarea lui, îl vedem azi aproape în orice bar, club, restaurant alături de alte cocktailuri cu nume mari, atemporale, dacă vreți, și de băuturi din noua eră. Daaaaar să revin la ceea ce spuneam la început…
După ce l-am vazut în nenumărate scene ale serialului care a acaparat probabil trei sferturi din populația feminină consumatoare de tv a globului (și nu numai!), devenind un statement al filmului mai mult poate decât nu mai puțin celebrii pantofi Manolo Blahnik sau cupcake-urilem (și ele roz!) Magnolia Bakery, Cosmopolitan cocktail câștiga o popularitate amețitoare.
Cea mai populară divă din SATC, Carrie afirma, la un moment dat, că bea Cosmo pentru că asta face toată lumea (din film). Și atunci de ce să nu bea Cosmo și toată lumea de dincolo de ecran?
Cu atât de mult prim plan, Cosmopolitan seta în scurt timp un trend de consum, devenea un fenomen; nu numai în rândul femeilor care urmăreau serialul; apărea peste tot în meniuri, de la lanțul Applebee’s, la resturante de lux.
“Cosmo fixation” – un simbol care face femeile să se simtă “văzute” și sofisticate
Și era și firesc să se întâmple așa având în vedere forța de atracție pe care o exercita – roz, șic, glamourous. Să ținem cont și de faptul că perioada în care rula Sex and The City se contura și, practic, era cumva revoluționară imaginea femeii independente, puternice, sofisticate cu o carieră, dar și iubitoare de going out care se oprea seara să bea un cocktail, scrie Refinery29.
Poate o altă cheie a succesului a fost și aceea că fanii erau copleșiți și încântați de tot ce vedeau în SATC, de la haine, încălțăminte, la locuri de ieșit și apartamente – un întreg mod de viață șic – din care nu și-ar fi permis multe, dar un Cosmo sigur puteau să încerce, spune autoarea cărții Sex and the City and Us, J.K. Armstrong, citată de Refinery29: “Chiar dacă cocktailul ar fi fost mai scump, să zicem să ajungă la 20 de dolari, tot nu era cât o pereche de Manolo – 500 de dolari.“
Lauren Garroni, co-runner al contului de instagram Every Outfit on SATC, are altă versiune, potrivit aceleiași surse: el spune că într-un show care este despre sex și putere, Cosmopolitan cocktail a devenit corespondentul feminin al faimosului Martini, asociat cu James Bond și cu bărbații alfa, făcând femeile să se simtă și ele alfa în lumea lor.
Chiar barmanul Toby Cecchini, cel căruia i se atribuie inventarea Cosmo spune, la un moment dat, citat de Marta Stewart că odată cu SATC “devine un simbol care face femeile să se simtă “văzute” și sofisticate”.
Cum a apărut Cosmopolitan Cocktail
La fel cum se întâmplă cu multe alte cocktailuri și originea inventării Cosmo este discutabilă cel puțin 3 barmani fiind amintiți de diferite surse ca inventatorii rețetei, potrivit niococktails.co.uk
Una dintre cele mai populare teorii spune că a fost creat chiar de o femeie (cine altcineva ar fi putut populariza un cocktail roz, nu?; ca paranteză în paranteză, o băutură roz cu suc de merișoare exista încă din anii ’60, denumită Harpoon). În 1980, barmanița Cheryl Cook, supranumită “the Martini Queen” în South Beach, era surprinsă de faptul că foarte mulți consumatori cereau Martini clasic doar ca să fie văzuți, credeți sau nu, cu paharul de Martini în mână.
Așa că a vrut să creeze o nouă băutură cumva lady like ca aspect care să atragă mai multe femei. Ea ar fi adăugat unei variante de Kamikaze suc de merișoare; a mixat vodkă, Rose’s Lime și triplu sec cu suc de merișoare care avea să-i dea culoarea.
O altă versiune atribuie inventarea rețetei de Cosmo, așa cum o vedem azi, barmanului Toby Cecchini în New York în 1987. După ce ar fi gustat și nu i-ar fi plăcut rețeta cocktailului roz despre care auzise și se vorbea, el a făcut o altă rețetă cu Absolut Citron Cointreau, fresh de lime și suc de merișoare. A păstrat culoarea admițând că e “pretty” însă.
Iar potrivit unei alte variante, barmanul Neal Murray ar fi creat o rețetă mai devreme, în vara anului 1975, la un steakhouse din Minneapolis. După ce a experimentat diferite versiuni de Kamikaze, el a adăugat un strop de suc de afine. Prima persoană care l-a gustat ar fi exclamat “how cosmopolitan!”, de unde și numele cocktailului.
Vorbeam mai sus despre popularitatea Cosmo urmare a “omniprezenței” în film. Însă ceea ce nu au realizat mulți este faptul că acest cocktail o ducea bine, să spunem așa, și înainte de serial și avea viață lungă înainte.
Revenind la inventarea rețetei, cunoscutul barman Toby Checchini experimenta la Odeon, în New York-ul anilor ’80, diferite băuturi pentru chelnerițe și personal. Checchini a auzit de cocktailul roz care făcea furori, l-a gustat, dar nu i s-a părut bun, cum spuneam. Era perioada când s-a lansat prima vodkă cu aromă, Absolut Citron, ceva cu totul inedit, scrie vice.com
Așa că Cecchini a folosit Absolut Citron, creând propria versiune, amintită mai sus. Personalul lui se declară înnebunit după rețetă. Capătă popularitate și ajunge să fie pe pe placul celebrităților și nu doar femei de la Madonna, Sandra Bernhard, la Lou Reed, Basquiat, Warhol, Sam Shepard; Robert de Niro, mai scrie Refinery29.
Atrage invidia altor barmani și cunoscători de cocktailuri.“Eram înrobiți de acea băutură. Fiecare barman din oraş voia să mă omoare şi chiar eu voiam”, spune Cecchini în vice.com aducându-şi aminte de acea perioadă.
În puțin timp, Toby își vede băutura la alte baruri și restaurante și ajunsă chiar pe panourile publicitare ce promovau Grand Marnier. Prietenii l-au sfatuit să facă ceva în acest sens, dar pentru că nu putea patenta cocktailul, nu avea cum intenta proces sau cere daune. Însă ce l-a deranjat mai mult a fost faptul că rețeta nu mai era exact așa cum o făcea el.
Câțiva barmani amici se satură să o mai facă. În anii 1990, în NYC, Cosmo s-a aprins puternic și apoi a ars. Abia peste 10 ani, în 1998, ajunge în SATC, asociat cu The Four Fab.
Însă după ce SATC a atins apogeul popularității, imitarea personajelor a încetat să mai fie ceva cool. O dată cu terminarea filmului și noua era a cocktailurilor, scade și popularitatea Cosmo.
Primul film Sex and The City din 2008, reluat după terminarea serialului, nu a mai fost la fel însă – parcă prea clișeistic și “umflat, iar fanii nu au mai regăsit cu aceeași plăcere probabil personajele. În plus, o dată cu reluarea pe HBO a intrat pe mânile unei noi generații de femei care erau practic copii în perioada de glorie a SATC.
“Cosmopolitan Cocktail a devenit băutura neoficială a ceea eu numesc basic bitch” spune Chelsea Fairless, partenerul Garonni in SATC–outfit cataloging (nu ne referim desigur la traducerea mot a mot) . “Chiar dacă SATC a fost un show smart, Cosmo a devenit o parte integrantă a unei culturi basic”. Nu numai Fairless a menționat sintagma “basic bitch” în legătură cu Cosmo (Refinery29).
În timp ce popularitatea lui scade, iar barmanilor e posibil să nu le mai fi plăcut să facă “fără număr” Cosmo, totuși se pare că acesta are un ultim impact asupra industriei băuturilor care împinge granițele. E posibil să fi ajutat la deschiderea erei cocktailurilor de specialitate. “Tendința era de a se comanda mai puțin acel cocktail, ci de a se căuta produse bune peste tot”, potrivit expertei în băuturi Tess Rose Lampert citată în sursa de mai sus.
Aceasta amintește de alte băuturi ce încep să fie preferate de femei precum Margarita și Mojito, nu atât de spectaculoase, dar mai fructate, mai aromate, dar și clasicele Vodka soda și Martini. Să nu uităm nici de vinul rose care devine un trend.
La zece ani după primul film SATC, Cosmo are un comeback. Până la urmă, ce e vechi e nou din nou. Uitați-vă la faimosul scrunchie folosit de Carrie și de foarte multe femei, l-am văzut la J.Lo, Balenciaga a lansat o colecție – un model nefiind chiar ieftin pentru un accesoriu de păr. Și atunci de ce nu o renaștere pentru Cosmo?
Cecchini, care un bar acum în Brooklin, a constat o creșetere a comenzilor și nu numai din partea celor știau cine e inventatorul lui sau doar a femeilor, ci în general în rândul consumatorilor de 20-30 de ani.
J.K. Armstrong, de asemenea, a spus că a observat faptul că începe să fie comandat mai mult, remarcând că e tipul de băutură care te face să te face să te simți mai bine, să uiți de supărare, remarcând că mulți tineri de 20-30 de ani îl comandă scuzându-se cumva.”I’m sorry, dar vreau unul din ăsta. Știu ce-i cu acest cocktail, dar pentru că e refreshing, pretty & nice asta vor vara”
Și nu în ultimul rând, poate unul dintre cele mai evidente semne ale revenirii Cosmo este faptul că începe să fie vândut și la doză ca alte clasice precum Greyhound sau Moscow Mule. În zilele astea, acest lucru le-ar șoca pe Carrie și Charlotte și adevărul e că un Cosmo nu e prea cool într-o doză. Deși cum am mai văzut și în alte articole și analize, băuturile ready to drink, ușor de transportat și de băut peste tot, câștigă din ce în ce mai multă popularitate.
Încheind povestea lui Cosmo care merge mai departe, poate că nu va mai fi acel icon al anilor SATC, dar vă rămâne în continuare un cocktail cool de comandat la bar și, până la urmă, cu orice ocazie.
Cosmopolitan Cocktail. Rețetă și variații
Ca multe alte cocktailuri, Cosmopolitan a cunoscut și el zeci de variații în timp, unele ingrediente fiind înlocuite sau adăugându-i-se noi ingrediente pentru culoare, arome și bineînțeles, pentru nota de inedit.
Au apărut Cosmo White cu suc de afine albe, Cosmo Black cu vodkă black, Blue cu curacao, Purple cu lichior de violete, cu lichior de pepene galben Midori, cu lichior de ciocolată, cu sirop de trandafiri, cu căpșune, kiwi și lista poate continua.
Iată mai jos rețeta de Cosmopolitan cocktail standard așa cum apare pe pagina oficială a International Bartenders Associaton (IBA):
Ingrediente Cosmopolitan
- Vodkă cu aromă de lămâie 40 ml
- Cointreau 15 ml
- Fresh de lime 15 ml
- Suc de merișoare 30 ml
- Gheață
- Garnish: coajă de lămâie
Mod de preparare Cosmopolitan
Pur și simplu, puneți toate ingredientele într-un shaker umplut cu gheață. Agitați bine într-un pahar de Martini sau cu cupă largă.
O variație de Cosmo cu a little twist of more pink vă ofeream într-un articol anterior: Cocktailuri ladylike în luna femeii
Ce este sigur e că ne putem juca cu ingredientele și adăuga ce ne dorim (și ne place) rețetei de bază, așa cum au făcut-o și cei care l-au inventat.
Comment (1)
[…] cum spuneam și despre altele (vedeți Cosmopolitan, de pildă, pe site-ul Dagmar într-un articol aici ), este foarte versatil, putând fi preparat cu numeroase băuturi alcoolice și răcoritoare, cu […]